Veilig online Sociaal met media

Dreigtweets & haatberichten

Dreigtweets en haatberichten

Dreigtweets en haatberichten zijn berichten op sociale media waarin iemand een bedreiging – of andere negatieve taal – uit. Wat doe je als online gedrag uit de hand loopt? En wat kun je zelf doen om het te voorkomen?

Waarom sturen mensen haatberichten?

Iemand kan haatberichten sturen om iemand te kwetsen, om de mening van anderen te beïnvloeden, om onrust te veroorzaken of om diens boosheid over een onderwerp kenbaar te maken. De berichten kunnen gericht zijn aan één persoon, een (bevolkings)groep, instanties, scholen of evenementen.

Sommige mensen beseffen niet dat anderen hun berichten kunnen lezen. Ze wanen zich ‘veilig’ en onzichtbaar. Vaak zijn deze berichten eigenlijk als grap bedoeld.

Ook online discussies kunnen hoog oplopen en uitmonden in haatberichten. Bij onderwerpen als migratie, de klimaatcrisis of MeToo maken online veel emoties los.

De impact van haatberichten kan groot zijn. Sinds 2021 is Netwerk Mediawijsheid actief met de het programma Samen Sociaal Online.

Welke technieken en strategieën worden gebruikt bij online haat en het verspreiden van complottheorieën? En wat is de impact ervan op het online en offline debat? Bekijk de aflevering ‘Handboek voor haatzaaiers’ van Medialogica (HUMAN).

Wat kun je doen tegen dreigtweets en haatberichten?

Dreigberichten worden door de politie erg serieus genomen. Tegen online beledigingen, haatposts, trollen en grove berichten wordt echter vaak weinig gedaan. Dit is juridisch moeilijk, bovendien verdienen websites geld aan dergelijke berichten. De aandacht leidt tot meer bezoekers, meer clicks en meer advertentie-inkomsten.

  • Ook al lijkt jouw rol maar klein, door in actie te komen kun je invloed uitoefenen op de situatie. Door niet toe te kijken, maar op te staan voor een ander, maak je duidelijk dat dit niet oké en normaal is. Er zijn verschillende manieren in actie te komen tegen kwetsend gedrag online. Dat kan direct en publiekelijk, maar ook indirect en anoniem.
  • Nare berichten die je online ziet, kun je vaak rapporteren. Kom je een negatieve post tegen? Vraag je dan ook af of het wel waar is wat er staat. En met welke reden iemand het bericht geschreven kan hebben.
  • Het kan lastig zijn om te bepalen welke vervelende berichten, foto’s of filmpjes verwijderd moet worden. Als je eigenaar bent van een blog, YouTube-kanaal of sociale media-account, is het zelfs zo dat je zelf ook verantwoordelijk bent voor de berichten die je krijgt.
  • Maar je mag niet zomaar elke negatieve reactie verwijderen. ‘Haters’ hebben namelijk ook rechten en mogen niet worden beperkt in het uiten van hun mening. Hoe kun je hier het beste mee omgaan? Jurist Charlotte Meindersma geeft op haar website tips en meer informatie.
  • Ook sociale mediaplatforms zoals Facebook en Instagram (Meta), X en TikTok stellen hierover hun eigen richtlijnen op. Naast deze richtlijnen komen platformen soms met aanvullende initiatieven om hate speech tegen te gaan op hun platform. Zo licht TikTok op regelmatige basis toe wat voor nieuwe (technische) maatregelen ze tegen hate speech nemen.

Aan de slag met netiquette!

Sociale media zijn heel leuk. Maar hoe ga je online met elkaar om? Online omgangsvormen noemen we ook wel netiquette. Het zijn ongeschreven regels over hoe je je moet gedragen op internet.

Waar liggen de grenzen van online gedrag? Wat deel je wel, wat niet en waarom (niet)? Welke verantwoordelijkheid heb je zelf? Ga aan de slag met positieve online omgangsvormen. Lees de tips over het bevorderen van online (pro)sociaal gedrag en gebruik deze gesprekstips en materialen.

Dreigtweets en haatberichten kunnen ook een vorm van pesten zijn. Beschermd door anonimiteit gaat cyberpesten veel verder dan andere vormen van pesten. Wat kun je doen om online pesten te voorkomen? En hoe pak je het aan als jij of iemand in je omgeving wordt gepest? Bekijk het dossier Online pesten.

Een kind begeleiden, doe je niet door uitsluitend te wijzen op regels of gevaren. Het gaat ook over het stimuleren van positief gedrag en het inzichtelijk maken van mogelijkheden en kansen. Hiervoor is bijvoorbeeld lesmateriaal over omgangsvormen op internet beschikbaar.

Veelgestelde vragen

Hoe grijp je in bij online kwetsend gedrag? Hoe grijp je in bij online discriminatie? Wat is doxing? Hoe moedig je online (pro)sociaal gedrag aan? Hoe ga je in gesprek over online sociaal gedrag? Ik word gepest. Waar kan ik terecht?

Meer weten?

Wil je meer informatie, dan helpen deze organisaties je op weg.

Opleiding gericht op mensen werkzaam met jeugd en geeft recht op het certificaat ‘Social Media Professional'

Meldknop.nl - Iets vervelends gebeurd op internet? Meld het hier!

Website voor kinderen, jongeren, ouders en leerkrachten over pesten op school

Biedt deskundigheidsbevordering voor (opvoed)professionals op het gebied van mediawijsheid

Opleiding die o.a. ingaat op de maatschappelijke context van pesten en digitaal pesten

Opleiding gericht op mensen werkzaam met jeugd en geeft recht op het certificaat ‘Social Media Professional'

Meldknop.nl - Iets vervelends gebeurd op internet? Meld het hier!

Website voor kinderen, jongeren, ouders en leerkrachten over pesten op school

Biedt deskundigheidsbevordering voor (opvoed)professionals op het gebied van mediawijsheid

Opleiding die o.a. ingaat op de maatschappelijke context van pesten en digitaal pesten

Opleiding gericht op mensen werkzaam met jeugd en geeft recht op het certificaat ‘Social Media Professional'

Meldknop.nl - Iets vervelends gebeurd op internet? Meld het hier!

Website voor kinderen, jongeren, ouders en leerkrachten over pesten op school