#MUD 2025: Iene Miene Media

Tips

Benieuwd naar onderzoeken die op het gebied van mediagebruik uitgevoerd zijn? Bekijk het Iene Miene Media-onderzoek en geef er online aandacht aan.

Sinds 2012 initieert Netwerk Mediawijsheid het Iene Miene Media-onderzoek. Een grootschalige monitor naar het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen van 0 t/m 6 jaar. Bekijk hieronder de nieuwste resultaten van 2025.

Wil je meer weten over het onderzoek en de resultaten? Neem contact op via info@mediawijzer.net.


Iene Miene Media 2025

Kinderen van 0 t/m 6 jaar besteden minder tijd aan digitale media dan vorig jaar (86 minuten tegenover 111 minuten), maar met een gemiddelde van bijna anderhalf uur per dag ligt dit nog steeds boven de door de WHO aanbevolen tijd. Eén op de zes jonge kinderen kijkt dagelijks zelfs meer dan twee uur filmpjes op een mobiel apparaat of televisie.


"Dit is een stap in de goede richting. Het mediagebruik is nog steeds hoog, maar het lijkt erop dat steeds meer ouders bewuster omgaan met schermtijd bij jonge kinderen. Wellicht omdat er in toenemende mate aandacht is voor de risico’s van mediagebruik door kinderen,
” aldus dr. Peter Nikken, Emeritus Lector Jeugd & Media.

Verder is het opvallend dat activiteiten zonder scherm, zoals buitenspelen, voorlezen of knutselen, vaak wél samen gebeurd met ouders. Ook vinden veel ouders het lastig om hun eigen mediagedrag aan te passen. Dit blijkt uit het recente Iene Miene Media-onderzoek.

» Lees het gehele onderzoek hier

» Bekijk de concrete factsheet 


Bekijk voorgaande onderzoeken


Volg #MUD25 op social media

Volg @iedereenmediawijs op Instagram voor nog meer tips en interessante verhalen.
Like ook Iedereen Mediawijs op Facebook voor extra informatie over de campagne en initiatieven door heel Nederland. Meepraten op sociale media? Gebruik #MUD25 of tag @iedereenmediawijs.